close

Sahabat Adalah Keperluan Jiwa

By  

Oleh : Moel Andre
Sahabat adalah keperluan jiwa yang mesti dipenuhi. Dialah ladang hati, yang kau taburi dengan kasih dan kau suburkan dengan penuh rasa terima kasih. Dan dia pulalah naungan dan pendianganmu.

Karena kau menghampirinya saat hati lupa dan mencarinya saat jiwa memerlukan kedamaian. Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak berusaha mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari.
Supaya engkau memperoleh sahabat, jadikan dirimu sendiri lebih dulu sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang lain.

Ungkapan sahabat yang jujur lebih besar harganya daripada harta benda yang diwarisi dari nenek moyang. Sahabat yang baik adalah orang yang berkata benar, dan bukannya orang yang hanya membenarkan kata-kata.

Sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada disisimu ketika kamu memerlukan dukungan. walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menguntungkan. Sahabat sejati hatinya akan tetap tinggal, terikat kepadamu ketika kamu berkata, ” Tinggalkan aku sendiri “

Kesunyian bukanlah sekutu derita, melainkan sahabat ketinggian jiwa. Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur.

Persahabatan yang sejati akan membawa kepada kerinduan yang abadi. orang yang rugi ialah orang yang tidak memperoleh sahabat dan yang paling rugi ialah yang ditinggalkan oleh sahabat

Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul daripada percintaan. Tanpa persahabatan, percintaan akan berakhir, tetapi tanpa percintaan, sahabat boleh kekal. Oleh itu, hargailah persahabatan yang terjalin Kerana sahabat mewakili suatu kekuatan

Sahabat yang paling baik adalah diri kita yang sendiri tahu menilai setiap apa yang kita lakukan

Hadiah yang beharga dalam arti kata sahabat yang sebenarnya. Adalah memberi yang terbaik dari diri anda sendiri

Bergaullah dengan manusia sebaiknya. Sehingga kalau kamu mati mereka menangisi. Dan kalau hidup mereka selalu merindui kamu.

Yang indah itu pertemuan
Yang manis itu kemesraan
Yang pahit itu perpisahan
Yang tinggal hanyalah kenangan

TEMAN MENANGIS Kamu mungkin akan melupakan orang yang tertawa denganmu, tetapi tidak mungkin melupakan orang yang pernah menangis denganmu. ''Terimakasih sudah membaca renungan ini''.
 

♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥

Hak cipta adalah milik Allah SWT semata. Ilmu adalah amanat Allah yang harus disampaikan. Kekeliruan tidak lebih daripada kebodohan saya sebagai penyampai, semoga ampunan Allah Maha Luas. Dipersilahkan yang mau SHARE

ADVERTISEMENT
Toko Sisi

About Toko Sisi

Sabar dan tahan uji, serta penuh harap (optimisme) terhadap pertolongan Allah seperti dipesankan Khalifah Umar haruslah menjadi keyakinan kaum beriman. Dalam Alquran ditemukan banyak ayat yang menjanjikan kemudahan di balik kesulitan.

Subscribe to this Blog via Email :